DİNİN TOPLUM VE DİĞER KURUMLARLA İLİŞKİSİ
👉 Dini "korku" ile tanımlayan kişi 👴 D.Hume'dur.
👉 Din,insanın kendi sınırlığınını ideal bir varlıkla karşılama eğiliminden doğan bir "projeksiyon" sistemi diyen kişi 👴 Feuerbach'dir.
👉 Ona göre; Dinin kaynağı bizzat toplumun kendisidir diyen kişi 👴 E.Durkheim'dir.
👉 Dini ekonomiye bağlayan ve onu ""teselli aracı" olarak gören kişi 👴 Marx'dır.
** Batı'da Din "Religio " (bağlanma-korkma) kökünden
** Arapça'da ise ;(yargı,yol,ödev,borç ) anlamlarına denk gelir.
👉 İnsanların Tanrıları kendilerine benzettiklerini söyleyen kişi 👴 Xenophanes 'dir.
👉 Öncekilerin aksine toplumların din tarafından geliştirildiklerini ileri sürenler
- F.de Coulanges
- B.Kidd 'dir.
Dinlerin Sınıflandırılması
- ilkel-gelişmiş
- evrensel-ulusal
- beşeri-ilahi
*** Toplumsal şartların ürünü olan dinler;hem ortaya çıkışları hem de gelişmeleri bakımından,mevcut toplumsal ihtiyaç ve şartlara dayanır ve başka toplumlara aktarılamazlar.!
Değer:Bir yargı,olgu veya davranışı değerlendirmeye,yerini ve önemini belirtmeye yarayan ölçüttür.
Ahlak:Değer yüklenmiş eylem demektir.
Aşkınlık: Normların kişisel ve yer yer toplumsal sınırları aşabilmesini sağlar.(Kendine yapılmasını istemediğin şeyi başkasına yapma)
**anestek
Normlar: Toplumsal yazılı olmayan kurallardır. Yazılı kurallar ise "hukuk" tur.
- İslam hukuku (fıkıh)
- Hristiyan hukuku (credo)
- Yahudi hukuku (talmut)
Kurumun Özellikleri :
- Belli bir amaca yönelik olması
- Süreklilik kazanmış olması
- Eşgüdümlenmiş,örgütlenmiş olması
- Göreceli bağımsızlığa sahip olması
- Zorunlu olarak değer yüklü toplumsal oluşum olması
Grup:Belli bir amac çevresinde toplanmış,üyelerinin karşılıklı ilişkileri sonucu ortaya çıkmış,çok işlevli somut bir olgudur.
Örgüt: Bir grubun belli bir kategorisiyle ilgili rollerin yönetmelik,tesis,teknik vb gibi maddi bir dayanağa bağlı olarak düzenlenmesidir.
** Gruptan farklı olarak örgüt tek işlevlidir ve belli bir maddi dayanağa dayanır.
Kurumların İşlevleri:
- Kişilerin sosyal davranışlarını kolaylaştırmasıdır.Yani kişiler birşey yapacakları zaman toplumda hazır bulurlar belli bir rol ve ilişkileri kurumlardan öğrenirler.
- Süreklilik,sağlamlık,dayanıklılık,insan davranışlarını istikrarlı ve uyumlu hale getiren kurumlar sayesinde sağlanır.
- Davranışları kontrol etme yönelimleridir.
Genel Olarak Aile Ve Din:
Aile:İnsan türünün devamını sağlayan,toplumsallaşma sürecinin ilk ortaya çıktığı,karşılıklı ilişkilerin belli kurallara bağlandığı,maddi ve manevi zenginlikleri kuşaktan kuşağa aktaran,biyolojik,psikolojik,ekonomik,sosyal,hukuksal yönleri bulunan toplumsal bir birimdir.
** Dinin,Aile ile ilgili ilişkisinin en kontak noktası "Kontrol ve Denetleme"dir.
Toplumsal şartların ürünü olan dinlerde aile ve din;
Aile reisi,atalar ruhu,evin belli köşeleri kutsaldır
Tanrı'nın yerini - baba
Aşkın ibadetlerin yerini -ata kültü almış durumdadır.
! Bu toplumlarda,aile-dinden daha güçlüdür.Hangisinin hangisini etkilediğini belirlemek zordur.
Yüksek tipli dinlerde aile ve din; **anestek
- Kutsal olmayan bir oluşumdu
- Karşılıklı birbirlerini etkilerler.
- Aileyi etkileyerek yeni baştan şekillendiren bir Din anlayışı hakimdir.
- Geniş aile din ile daha uyumlu olduğu düşünülmüştür. (birlik sağlayıcılıgından dolayı)
Genel Olarak Ekonomi Ve Din:
Ekonomi:İnsan ihtiyaçlarının üretim,tüketim ve dağıtımını ihtiva ettiği kadar "tutum"u da ifade eder.
! Dinin,Ekonomik anlamda en önemli etkisi "Tutum Ahlakı" oluşturmasıdır (Weber)
Allah için çok çalışma ve israf etmeme (Protestanlık/Weber )
- Kalvinizm'in (Zahitlik)
- Lutherizm'in (Meslek ahlakı)
- İslam'da ise; (İnsan için ancak çalışmasının karşılığı vardır ayeti ve Hiç ölmeyecek gibi dünya,hemen yarın ölecekmiş gibi ahiret için çalış hadisi ) gibi kavram ve olgular tutum ahlakına örnek teşkil eden durumlardır.
Genel Olarak Siyaset Ve Din:
Siyaset:Arapça kökenli bir kelimedir.
- eğitmek
- yetiştirmek
- düzenlemek anlamlarına gelir.
** Kamu düzenini sağlama ve genel yönetimi gerçekleştirme görevini yerine getiren bir temel kurumdur.
** Modern siyaset sosyolojisinin kurucusu sayılan Weber'e göre iktidarın en önemli özelliği "Meşruiyet"idir.
! Dinin,Siyaseti ilişkiye getiren en önemli noktası;
- Düzen
- İstikrar sağlama'dır.
Genel Olarak Eğitim Ve Din: **anestek
Eğitim:
- Gayrı resmi olarak - evde
- Genel kültür olarak -çevrede
- Resmi olarak da -toplumun karışık eğitimsel düzenlemelerinde gerçekleştirilen sistemli bir sosyalizasyon sürecidir.
Eğitim Olgusunun Üç Temel Özeliiliği;
- Eğiten ve eğiten ayrımı
- Planlı ve bilinçli olması
- Toplumsal oluşu...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder